In zijn geheel verworven: een Keltische goudschat uit de tijd van Ambiorix

Een goudschat uit de tijd van Ambiorix is al langer een topensemble in het Gallo-Romeins Museum. Ze telt 158 Keltische gouden munten. In 2001 verwierven we er daar reeds 93 van en in mei 2023 konden we de 65 resterende munten aankopen. Als eigenaar van het hele ensemble kunnen we voortaan garanderen dat de goudschat voor altijd samen kan blijven.

De ‘goudschat van Ambiorix’ werd in 1997 en de jaren nadien aangetroffen in een boomgaard in Vechmaal (Heers). Van de 158 staters – gouden munten van 5,5 tot 6 gram – zijn er 116 geslagen door de Eburonen, 38 door de Nerviërs, 1 door de Trevieren, 1 waarschijnlijk door de Bellovaci, 1 door de Remi; er is tot slot nog een onbeslagen blanco muntplaatje. Het nieuwverworven deel van de schat omvat 42 Eburonenstaters, 21 Nervische staters, de enige stater van de Remi en het muntplaatje.

De historische waarde van deze schatvondst kan nauwelijks worden overschat. Alle munten zijn geslagen in de jaren 50 v.Chr., de periode van de Gallische oorlogen. De Romeinse generaal Julius Caesar veroverde toen Gallië, inclusief onze streken. De muntschat is vooralsnog de enige archeologische vondst die we rechtstreeks in verband kunnen brengen met de beruchte opstand van Eburonenleider Ambiorix tegen Caesar in de winter van 54/53 v.Chr. De Eburonen sloegen toen duizenden gouden munten om hun troepen en bondgenoten te betalen. De naburige Nerviërs deden hetzelfde. Waarschijnlijk is de schat gebruikt voor de betaling van een groep strijders die deelnamen aan de opstand. Na Ambiorix’ nederlaag zullen ze het goud begraven hebben om te vermijden dat het in Romeinse handen viel.

Bekijk de Keltische goudschat van Heers op onze collectiesite Exploratorium.

Bekijk een stater van de Eburonen op onze collectiesite Exploratorium.

Bekijk een stater van de Nerviërs op onze collectiesite Exploratorium.

Bekijk een kortfilm over de opstand van Ambiorix:

Guido Creemers
Conservator