Gallo-Romeins Museum toont werk van studenten PXL-MAD School of Arts in expo ‘De oudheid in kleur’

4 maart 2024

Momenteel loopt in het Gallo-Romeins Museum in Tongeren de tijdelijke tentoonstelling ‘De oudheid in kleur’. Zes studenten van de afstudeerrichting Vrije Kunsten aan de PXL-MAD School of Arts lieten zich inspireren door het thema van de expo: de veelkleurigheid van antieke beelden. De studenten creëerden elk een eigentijds kunstwerk. Het museum stelt hun werken vanaf nu tentoon.

In de tijdelijke expo ‘De oudheid in kleur’ kan je tientallen reconstructies van beelden uit de oudheid bewonderen. Ze zijn van top tot teen beschilderd, net zoals toen. De reconstructies zijn het levenswerk van Vinzenz Brinkmann en Ulrike Koch-Brinkmann. Beide archeologen doen al jarenlang onderzoek naar de beschildering van antieke sculpturen.

Zes studenten van de PXL-MAD School of Arts dompelden zich onder in het thema van de expo. Sommigen creëerden eigen, hedendaagse interpretaties van de reconstructies. Anderen lieten zich inspireren door de vergankelijkheid van de kleuren op de antieke standbeelden. De studenten werkten met een brede waaier aan materialen zoals hout, gips en keramiek. Sommigen mengden deze materialen met kleurstoffen, anderen gebruikten glazuur. Hoe dan ook: ze experimenteerden allen met kleur.

Het Gallo-Romeins Museum presenteert de zes kunstwerken vanaf nu aan zijn bezoekers. Van 27 februari tot en met 14 april zijn de sculpturen van Matthias Engelen, Francesca Krol en Lars Lauwers te zien. Van 16 april tot en met 26 mei tonen Sofie Brouwers, Veerle De Pauw en Veronique Van Samang hun werken in keramiek.

An Christiaens, schepen van Cultuur: “De studenten van PXL-MAD School of Arts werkten maandenlang aan hun creaties. Medewerkers van het Gallo-Romeins Museum informeerden hen over hoe de beeldhouwers en schilders in de oudheid te werk gingen. Die achtergrondinformatie gebruikten de studenten in hun creatief proces. Hun werken zijn verrassend en fris. Ze voegen een eigentijdse component toe aan de expositie.”

Patrick Dewael, burgemeester stad Tongeren: “De werken van de studenten van PXL-MAD School of Arts doen ons nadenken over de kracht en het belang van kleur in de oudheid én in de beeldende kunst van nu. Dit project is een mooi voorbeeld van hoe het Gallo-Romeins Museum ook kunstenaars en creatievelingen in de ban brengt van het verre verleden en hen de kans geeft hun werk te tonen aan een breed publiek.”

Erwin Goegebeur, departementshoofd PXL-MAD School of Arts: “Ik ben verheugd over de unieke kans die onze studenten hebben gekregen om hun werk te presenteren in het Gallo-Romeins Museum tijdens de tentoonstelling ‘De oudheid in kleur’. Het is een opmerkelijke prestatie dat zes van onze getalenteerde studenten van de afstudeerrichting Vrije Kunsten zijn geselecteerd om hun hedendaagse interpretaties te tonen naast de prachtige reconstructies van antieke beelden. Deze ervaring heeft niet alleen hun artistieke vaardigheden verrijkt, maar ook hun begrip van de historische en culturele context verdiept. Het is een ware eer om te zien hoe ze met diverse materialen en technieken hebben geëxperimenteerd, en ik ben ervan overtuigd dat hun werken een verrijkende bijdrage zullen leveren aan de expositie. Mijn oprechte dank gaat uit naar het Gallo-Romeins Museum voor het openstellen van deze bijzondere mogelijkheid en naar alle betrokkenen die hebben bijgedragen aan het succes van dit project.”

Medewerker communicatie