Gallo-Romeins Museum verlengt looptijd succesvolle tijdelijke tentoonstelling ‘De oudheid in kleur’

21 mei 2024

In het Gallo-Romeins Museum in Tongeren kunnen bezoekers sinds oktober genieten van ‘De oudheid in kleur’. Deze tijdelijke tentoonstelling is voor het museum een van de meest succesvolle van de voorbije jaren. Al meer dan 45.000 geïnteresseerden – jong en oud – trokken er al voor naar Tongeren. Voor wie nog niet de kans had om de kleurrijke reconstructies van oud-Griekse en Romeinse standbeelden te bewonderen is er goed nieuws. Het museum verlengt de looptijd van de tentoonstelling t.e.m. 1 september 2024. Daarna sluit ze definitief de deuren.

Iedereen kent de beelden in witbeige marmer uit de tijd van de oude Grieken en Romeinen. In de ‘De oudheid in kleur’ toont het Gallo-Romeins Museum hoe ze er écht uitzagen: bontgekleurd.

Bezoekers krijgen tientallen reconstructies te zien van antieke sculpturen, op ware grootte. Het gaat om beelden van onder andere goden, keizers, krijgers en mythologische figuren. Ze zijn kleurrijk beschilderd, net zoals in de klassieke oudheid. De wetenschappelijke basis hiervoor wordt geleverd door dr. Vinzenz Brinkmann en dr. Ulrike Koch-Brinkmann. Deze Duitse archeologen doen al decennialang onderzoek naar de veelkleurigheid van antieke beeldhouwwerken.

Het Gallo-Romeins Museum bouwde rond de kleurrijke sculpturen een meeslepende en educatieve expositie uit die een breed publiek aanspreekt. Bezoekers zijn erg enthousiast. “Ik ben helemaal ondersteboven van deze expo”, is een veelgehoorde reactie. “Je gaat helemaal anders kijken naar die klassieke beeldhouwwerken”, klinkt het. Of nog: “Wat een verrassing! Voor mij een echte openbaring”.

De tentoonstelling spreekt een gevarieerd publiek aan. Zowel schoolgroepen, socio-culturele verenigingen als individuele bezoekers vonden de voorbije maanden hun weg naar Tongeren.

Het Gallo-Romeins Museum weet met deze expositie ook families met kinderen te boeien. Vooral het in de tentoonstelling geïntegreerde atelier (workshop) maakt hen enthousiast. Al meer dan 3500 kinderen beschilderden er een marmeren tegeltje.

Tijdens de zomermaanden is het atelier elke dag geopend tussen 13.30 en 17.30 uur. Deelname is begrepen in de toegangsprijs.

Schepen van Cultuur An Christiaens: “De tijdelijke tentoonstelling ‘De oudheid in kleur’ verrijkt ons met nieuwe inzichten. Het is fijn om vast te stellen dat dit door zoveel mensen gewaardeerd wordt. Dankzij de verlengde looptijd is er nu extra gelegenheid om de expo te bezoeken, misschien zelfs voor de tweede keer.”

Burgemeester Patrick Dewael: “Deze zomer is Tongeren extra aantrekkelijk voor cultuur- en erfgoedliefhebbers. Een bezoek aan ‘De oudheid in kleur’ in het Gallo-Romeins Museum is prima te combineren met de beklimming van de toren van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek of een optreden tijdens kunstenfestival MoMeNT.”

Medewerker communicatie
+ 32 12 67 03 55