Ilja Leonard Pfeijffer over ‘Alkibiades’ in het Gallo-Romeins Museum

2 april 2024

Op vrijdag 19 april is Ilja Leonard Pfeijffer te gast in het Gallo-Romeins Museum. Classicus Patrick De Rynck gaat met de succesvolle auteur in gesprek over zijn meest recente boek Alkibiades.

Ilja Leonard Pfeijffer is dichter, classicus en de schrijver van moderne klassiekers als La Superba, Brieven uit Genua en Grand Hotel Europa. Hij behoort tot de meest gelauwerde auteurs uit het Nederlands taalgebied. Vorige week won hij nog de Vlaamse Boonprijs voor Literatuur, zowel van het publiek als van de jury, voor zijn recentste boek Alkibiades. Pfeijffer, doctor in de klassieke filologie, is bovendien een begenadigd spreker en een geëngageerde burger.

Alkibiades is een inwijding in de cultuur van het Athene van eind 5de eeuw. Ook de relaties met aartsvijand Sparta én met de Perzen komen in het werk aan bod. De auteur ging bij het schrijven te rade bij eigentijdse bronnen en ook de bibliografie met secundaire literatuur is indrukwekkend.

Patrick De Rynck gaat met Pfeijffer in gesprek. Wie was Alkibiades? Hoe kwam de auteur erbij om een vuistdik boek aan deze figuur te wijden? Wat maakt de periode waarin alkibiades leefde zo boeiend? En zijn er parallellen te trekken met onze tijd?

Na het gesprek is er ruim de tijd voor een gedachtewisseling met het publiek. Aan de deelnemers doet het Gallo-Romeins Museum de oproep om eventuele vragen vooraf via mail te bezorgen (patrick.mathei@stadtongeren.be).

Ilja Leonard Pfeijffer (1968) studeerde klassieke filologie in Leiden, doctoreerde en doceerde aan diezelfde universiteit en woont sinds 2008 in Genua. Hij schreef dichtbundels en brak als auteur door met La Superba, waarvoor hij de Libris Literatuurprijs kreeg. Hij boekte grote successen met Grand Hotel Europa (2018, vaak vertaald) en met Alkibiades (2023).

Patrick De Rynck (1963) is wellicht Vlaanderens bekendste publieksclassicus. Hij is ook gastblogger van het Gallo-Romeins Museum. In mei verschijnt zijn nieuwe boek: ‘Zeus in jeans. Hoe de oude Grieken en Romeinen ons leven bepalen’.

An Christiaens, schepen van Cultuur: “Het Gallo-Romeins Museum is ook een plaats van reflectie en debat. Classicus Patrick De Rynck gaat in gesprek met Ilja Leonard Pfeijffer over zijn werk Alkibiades. We nodigen het publiek uit om met de auteur van gedachten te wisselen.”

Patrick Dewael, burgemeester stad Tongeren: “Het is een eer om Ilja Leonard Pfeijffer te mogen verwelkomen in het Gallo-Romeins Museum. De thema’s die Pfeijffer in zijn werk Alkibiades aansnijdt doen nadenken over democratie vandaag. Dat maakt het extra relevant.”

Patrick Mathei
Medewerker communicatie