Internationaal artiest John Eicke brengt ‘Blanko’ in het Gallo-Romeins Museum

12 maart 2024

In het Gallo-Romeins Museum loopt ‘De oudheid in kleur’. Op 1, 2 en 3 april is een bezoek aan deze tijdelijke expo extra aantrekkelijk. Op het museumplein zijn er dan namelijk elke namiddag optredens van John Eicke, wereldautoriteit in de kunstvorm ‘Levende Standbeelden’. Met zijn act ‘Blanko’ wist hij de voorbije jaren al duizenden mensen te enthousiasmeren. Nu is hij te gast in Tongeren.

John Eicke (Berlijn) is een veelgevraagde gast op ‘Living Statues-festivals’ zowat overal ter wereld. Zijn optredens brachten hem naar verschillende plekken in Europa en ook naar de VS en Canada, China en Indië.

Voor zijn act ‘Blanko’ kleedt Eicke zich volledig in het wit. Daarna daagt hij het publiek uit om een penseel in de hand te nemen en hem als ‘levend standbeeld’ te beschilderen. Dat kan naar hartenlust. Toeschouwers maken hun keuze uit de potten met kleurrijke verf. De interactieve en belevenisvolle act levert bijzondere taferelen op waarbij er veel energie van het publiek uitgaat.

Tussen de optredens door zijn er kleurrijke drankjes en muziek. Een live-band speelt op verzoek liedjes die refereren aan het thema ‘kleur’. De optredens van John Eicke kaderen in ‘De oudheid in kleur’. In de tentoonstelling kan je aan de hand van tientallen hoogwaardige reconstructies zien hoe marmeren beelden in de oudheid kleurrijk beschilderd waren. Ze lijken in niets op de wit-beige sculpturen die we gewoon zijn om te zien. Dat maakt de expo voor velen een heuse blikopener, zo blijkt uit de reacties van bezoekers.

An Christiaens, schepen van Cultuur: “Met dit laagdrempelige evenement zet het Gallo-Romeins Museum de tijdelijke expo ‘De oudheid in kleur’ nogmaals in de verf. We verwelkomden sinds de opening al meer dan … bezoekers, waaronder veel families. Ook het optreden van John Eicke is aantrekkelijk voor kinderen en jongeren.”

Patrick Dewael, burgemeester stad Tongeren: “John Eicke is een internationaal gerenommeerd straatartiest. Het Gallo-Romeins Museum is erin geslaagd hem naar Tongeren te halen. Zijn act past wonderwel bij de ‘De oudheid in kleur’, een belevenisvolle expo die je met een nieuwe blik doet kijken naar beeldhouwwerken van de oude Grieken en Romeinen.”

Maandag 1, dinsdag 2 en woensdag 3 april
John Eicke treedt elke dag op om 13, 15 en 17 uur (uitgezonderd bij regenweer).
Het optreden en de muziek zijn gratis, de drankjes niet.
Voor de tentoonstelling ‘De oudheid in kleur’ gelden op die dagen de gewone ticketprijzen.
Wil je de expo in de paasvakantie bezoeken, dan is het aangeraden om op voorhand een toegangsticket te kopen. Dat kan via de website van het museum.

Patrick Mathei
Medewerker communicatie