Op Archeotour met het Gallo-Romeins Museum

29 april 2024

Op zondag 26 mei organiseert het Gallo-Romeins Museum opnieuw een ‘Archeotour’. In kleine busjes maken geïnteresseerden een rondrit door Tongeren en omgeving. Onder begeleiding van een professionele gids ontdekken ze het archeologische erfgoed. Dit gratis programma maakt deel uit van de Archeologiedagen. Snel reserveren is de boodschap!

De tour start met een korte rondleiding in het museum. Aan de hand van een aantal collectiestukken maken de deelnemers kennis met het leven in Romeins Tongeren rond 150 n.Chr.

Daarna volgt een comfortabele busrit langs een aantal overblijfselen uit de Romeinse tijd: de stadsmuur, het aquaduct en de tumulus (grafheuvel) in Koninksem. Ook bij de zogenaamde tempelsite maken we een stop.

Een professionele gids geeft uitleg en legt verbanden tussen de vondsten in het museum en het onroerend erfgoed. Reserveren voor de tour is verplicht.

Burgemeester Patrick Dewael: “Als grootste archeologisch museum van Vlaanderen neemt het Gallo-Romeins Museum graag deel aan de Archeologiedagen. Het evenement geniet steeds meer belangstelling. Dat is niet verwonderlijk, want willen weten wat aan het ‘hier en nu’ voorafging, is een diepmenselijke behoefte.”

Schepen van Cultuur An Christiaens: “Met deze Archeotour ontdek je zowel de collectie van het Gallo-Romeins Museum als de nog zichtbare Romeinse resten in en rond Tongeren. Het is een ontspannende en leerrijke activiteit voor iedereen die ook maar een beetje interesse heeft in de oudste stad van het land.”

De Archeologiedagen zijn een initiatief van het Forum Vlaamse Archeologie en de Vlaamse provincies.

De collectie van het museum liever op eigen houtje ontdekken? Op zondag 26 mei is de permanente tentoonstelling ‘Van neanderthaler tot Gallo-Romein’ voor iedereen gratis toegankelijk.

Praktisch:
Wanneer: zondag 26 mei
Doelgroep: (jong)volwassenen
Duur: 120 min.
Startpunt: onthaal van het museum
Deelname: gratis
Reserveren: via www.galloromeinsmuseum.be