Sterk jaareinde en beloftevol begin voor Gallo-Romeins Museum

29 december 2023

Eind oktober opende het Gallo-Romeins Museum zijn nieuwe tijdelijke tentoonstelling ‘De oudheid in kleur’. De belangstelling is groot. Al 14.000 mensen ontdekten hoe felgekleurd de beeldhouwwerken uit de tijd van de oude Grieken en Romeinen waren.
Dankzij de tijdelijke expositie, de permanente tentoonstelling ‘Van neanderthaler tot Gallo-Romein’ en een waaier aan programma’s en activiteiten ontving het Gallo-Romeins Museum in 2023 meer dan 86.000 bezoekers.

Burgemeester stad Tongeren, Patrick Dewael: “Voor het Gallo-Romeins Museum was 2023 een succesvol jaar. Het museum genoot veel waardering voor zijn kwaliteitsvolle programma’s en activiteiten. Ook in 2024 blijft de stad Tongeren volop in het museum investeren. Zo versterken we de positie van het Gallo-Romeins Museum als belangrijkste archeologisch museum in Vlaanderen.”

Trekpleister voor families en schoolgroepen

Het Gallo-Romeins Museum organiseerde ook in 2023 een uitgebreid aanbod aan activiteiten en programma’s, in het bijzonder voor families en schoolgroepen.
Onder meer de zoektochten in de vakantieperiodes brachten honderden gezinnen naar het museum. Deze kerstvakantie kunnen ze deelnemen aan een ‘voeltocht’ doorheen de permanente expositie ‘Van neanderthaler tot Gallo-Romein’.
Maar ook de creatieve kampen voor jongeren, de (online) lezingenreeks ‘Spraakwater’, de expo ‘In de ban van de Merovingers’ en evenementen als ‘Archeologiedagen’ en ‘Erfgoeddag’ genoten veel belangstelling. Het televisieprogramma ‘Het verhaal van Vlaanderen’ droeg daar ongetwijfeld toe bij.
De permanente tentoonstelling ‘Van neanderthaler tot Gallo-Romein’ werd in 2023 uiteindelijk bezocht door 68.000 mensen, waarvan 22.000 schoolkinderen.

Spraakmakende tijdelijke expo ‘De oudheid in kleur’

Sinds 21 oktober loopt ‘De oudheid in kleur’. In die tijdelijke tentoonstelling presenteert het museum tientallen reconstructies van antieke beeldhouwwerken. Ze zijn beschilderd in bonte kleuren, net zoals in de oudheid.
Veel bezoekers zijn verrast dat de witte, marmeren beelden die we met z’n allen kennen ooit zo kleurrijk beschilderd waren of stonden er alleszins nooit echt bij stil. Ze vinden de expositie ‘een ware revelatie’, ‘mindchanging’ of ‘een openbaring’.
Uit tal van commentaren blijkt bovendien dat de tentoonstelling als bijzonder leerrijk, kindvriendelijk en belevenisvol wordt ervaren.

Schepen van Cultuur, An Christiaens: “Onze nieuwe expo ‘De oudheid in kleur’ wekt belangstelling op bij een divers publiek. Deze kerstvakantie verwelkomen we veel families met kinderen. Maar ook erfgoedtoeristen en schoolgroepen weten ons te vinden. Opvallend zijn de reserveringen van socio-culturele verenigingen. Het is voor het eerst sinds het einde van de coronacrisis dat het museum weer volop bezoek krijgt van verenigingen.”

Begeleide rondleidingen op zondagvoormiddag en hedendaagse kunst van PXL-studenten

Ook 2024 belooft een succesvol jaar te worden. De komende maanden verwacht het museum veel bezoekers, vooral voor de expo ‘De oudheid in kleur’. Het museum blijft initiatieven nemen om een bezoek aantrekkelijk te maken.

Begeleide rondleidingen op zondagvoormiddag

Vanaf 14 januari organiseert het museum elke zondag om 10.30 u. begeleide rondleidingen, zowel in de permanente tentoonstelling ‘Van neanderthaler tot Romein’ als in de tijdelijke expo ‘De oudheid in kleur’. Een gids laat geïnteresseerden kennismaken met de hoogtepunten van de exposities. Het museum hoopt zo nog meer mensen over de streep te trekken om een bezoek te brengen, in het bijzonder wie graag luistert naar verhalen over de tentoongestelde stukken, verteld door een professionele gids. Deelname is inbegrepen in de reguliere toegangsprijs. Reserveren kan vanaf nu via de website van het museum.

Hedendaagse kunst

Naar aanleiding van de tijdelijke expo ‘De oudheid in kleur’ exposeren de komende maanden zes studenten van PXL-MAD School of Arts in het Gallo-Romeins Museum. De studenten Beeldende kunsten lieten zich inspireren door de veelkleurigheid van antieke beelden. Hun werken zullen te zien zijn vanaf midden februari 2024, in een ruimte op het einde van de expositie. Ze vormen een verrassende afsluiter.

Medewerker communicatie