Romeins kapiteel inspireert kinderen in Gallo-Romeins Museum

11 april 2024

Deze paasvakantie organiseerde het Gallo-Romeins Museum een tweedaagse workshop voor kinderen. De deelnemers lieten zich inspireren door een kapiteel (= bovenste deel van een zuil) uit de Romeinse tijd. Hiermee gingen ze creatief aan de slag.
Bezoekers kunnen hun kunstzinnige werkjes vanaf nu bewonderen in de permanente tentoonstelling.

Op 9 en 10 april namen 32 kinderen tussen 8 en 12 jaar deel aan de workshop ‘Kleurrijke Kapitelen’. Het Gallo-Romeins Museum organiseerde de activiteit in samenwerking met Pentagoon Academie Beeld (deeltijds kunstonderwijs, Tongeren).

De kinderen trokken eerst de museumzalen in. Onder begeleiding van een medewerker van het museum ontdekten ze de Romeinse collectie. In het bijzonder ging hun aandacht naar een kapiteel uit de tweede eeuw na Christus. Ze leerden hoe de Romeinen zuilen en kapitelen maakten: van het kap- en beeldhouwwerk tot het kleurrijk beschilderen.

Daarna gingen de deelnemers creatief aan de slag. Ze werkten onder andere met gips, klei, karton en verf. Docenten van Pentagoon Academie Beeld zorgden voor ondersteuning. Kortom: de kinderen creëerden hun eigen versies van het eeuwenoude kapiteel.

Hun verrassende kunstwerkjes kregen een plek in de permanente tentoonstelling van het museum, in de buurt van het Romeinse kapiteel. Bezoekers kunnen ze nog tot eind juni bekijken.

Patrick Mathei
Medewerker communicatie