Spraakwater – De oudheid in kleur

Bij het begrip ‘Griekse en Romeinse beelden’ denken we spontaan aan tijdloze kunstwerken in wit marmer. Dat klopt niet: veel beelden waren in brons en marmeren beelden waren veelkleurig beschilderd. Vanwaar komt dat idee van witheid, ook in de hedendaagse visuele cultuur? Daar geeft deze lezing een antwoord op. Sam Cleymans neemt je ook mee op een kunsthistorische tijdreis. Die begint bij de vroegste Griekse beeldhouwers en eindigt diep in de Romeinse keizertijd. Welk evoluties zien we in die bijna duizend jaar, ook op het vlak van kleurgebruik?

Sam Cleymans behaalde in 2019 zijn doctoraat in de archeologie. Sindsdien doceert hij klassieke archeologie aan de KU Leuven. Sinds 2021 werkt Sam als wetenschappelijk medewerker voor de afdeling Tentoonstellingen in het Gallo-Romeins Museum in Tongeren.

Ontdek de opname van deze Spraakwater-lezing hieronder:

dr. Sam Cleymans (Gallo-Romeins Museum/ KU Leuven)

Woensdag 22 november 2023