Oog in oog met de Romeinen

Hoe was het écht om te leven in de Romeinse tijd, in Rome en ver daarbuiten? In deze unieke tentoonstelling verneem je het van de Romeinen zelf: jong en oud, arm en rijk. Hun oprechte verhalen voeren je 2000 jaar terug in de tijd. Ga op tocht door het Romeinse Rijk en bewonder 250 topstukken van het British Museum, in een sfeervol en strak decor.

Topstukken van het British Museum

Levensgrote beelden van Romeinse keizers en goden, grafstenen met ontroerende opschriften, amforen voor olie en wijn, ravissante juwelen, wapens, fresco’s en mozaïeken, schitterend zilverwerk, … De Romeinse collectie van het British Museum geniet wereldfaam. Een prachtig deel ervan zie je nu in Tongeren. Eenmalig!

Op reis door het multiculturele rijk

Op zijn grootst strekte het Romeinse Rijk zich uit over een flink stuk van Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. In de tentoonstelling maak je een tocht door dat immense gebied. Je ontdekt objecten uit de hoofdstad Rome, uit het Italische schiereiland én uit de provincies. Zowat overal omarmden de mensen de Romeinse cultuur. Tegelijkertijd hielden ze vast aan eigen tradities. Fascinerend!

Verhalen van ooggetuigen

Puike acteurs kruipen in de huid van mensen die het pakweg 2000 jaar geleden meemaakten. Je ontmoet een echtpaar uit Carthago dat handelt in olijfolie. Je maakt kennis met een slavin uit Smyrna en een gepensioneerde soldaat die jarenlang aan de Donau gelegerd was. Ze vertellen over hun leven, de kansen die ze grepen en moeilijkheden die ze overwonnen. Zo verneem je hoe het écht was om een inwoner te zijn van het Romeinse keizerrijk.

Tof voor families

Ook voor kinderen is ‘Oog in oog met de Romeinen’ een boeiende ervaring. Een audiotour op maat geeft gevat alle informatie mee. In films vertellen jongeren uit de Romeinse tijd over hun dagelijkse bezigheden en hoe ze zich daarbij voelen. Er zijn computerspellen met verschillende moeilijkheidsgraden. Leren schrijven, koken of bouwen als een Romein? Oefenen maar!

Eigentijdse scenografie

Het tentoonstellingsontwerp is van het Brussels-Japanse bureau SHSH. De designers kozen voor een zuiver lijnenspel en frisse kleuren. Ook de uitgekiende belichting en intrigerende soundscape dragen bij tot een verrassende bezoekervaring.

6 februari 2021 – 1 augustus 2021

Gallo-Romeins Museum i.s.m. The British Museum (London, V.K.)

Volwassenen en kinderen

Nl., Fr.