Spraakwater - De eerste bewoners van Tongeren. Wie waren ze en waar kwamen ze vandaan?

Tongeren is de oudste stad van België. Ze ontstond in de Romeinse tijd. Bijna van het ene op het andere moment was er een stad die het centrum van een groot gebied werd. Waar kwamen de eerste bewoners van Tongeren vandaan? Uit de regio of van verder? En waar bleven ze vandaan komen? Werden nieuwe inwoners in de stad geboren of bleven er veel van elders komen?

Een deel van de antwoorden op deze vragen vinden we in de vele menselijke resten die in de voorbije decennia in de stad zijn opgegraven. Dankzij moderne technieken, zoals DNA- en isotopenonderzoek, komen onderzoekers veel te weten over de eerste inwoners van Tongeren. In het kader van een door het Agentschap Onroerend Erfgoed toegekende onderzoeksbeurs voert het Vlaams Erfgoed Centrum, in samenwerking met het Gallo-Romeins museum, een synthesestudie uit naar ongeveer veertig skeletten uit de Romeinse tijd.

Tijdens de lezing wordt ingegaan op de technieken waarover een moderne archeoloog beschikt en worden de eerste resultaten toegelicht. Van twee schedels zijn er ook gezichtsreconstructies gemaakt. Hoe gaat dat in zijn werk en hoe is het om letterlijk oog in oog te staan met twee oude Tongenaren? Ook daar geeft deze lezing een antwoord op.

Ontdek de opname van deze Spraakwater-lezing hieronder.

prof. dr. Henk van der Velde (Vlaams Erfgoed Centrum)

donderdag 8 april 2021