Het smelt! Hoogdagen voor de gletsjerarcheologie

Inschrijven

Als je een lezing in ons auditorium wil volgen, is vooraf inschrijven aanbevolen.
Als je een lezing online wil volgen, is vooraf inschrijven verplicht.

Gletsjerarcheologie biedt – onder meer ‘dankzij’ de klimaatopwarming – een fascinerend venster om diep in de geschiedenis te kijken van nog slecht onderzochte bergregio’s. Op en over bergketens werd en wordt door mensen gereisd, gehandeld, gebeden, gewoond, gesport, geboerd, grondstoffen ontgonnen enz. Die drukke activiteiten komen door de klimaatopwarming meer en meer tot uiting in de archeologie van bergregio’s. Door het smelten van het ijs komen oeroude, minder oude en vaak unieke getuigenissen tevoorschijn, ook in organische materialen. Als die vrijkomen, moeten ze snel worden geborgen.

Archeoloog Marcel Cornelissen is verbonden aan het Institut ‘Kulturen der Alpen’, dat gelieerd is met de universiteit van Luzern. Zijn interesses omvatten o.a. de prehistorie van de Alpen, met een focus op het vroege holoceen en gemeenschappen van jagers-verzamelaars. Tot eind 2023 werkt hij o.a. onder meer aan een project over een door de Brunnifirn-gletsjer bewaarde bergkristalader in het Zwitserse kanton Uri en rond andere vindplaatsen in de kantons Uri en Wallis.

Marcel Cornelissen (Institut ‘Kulturen del Alpen’ Luzern)

Woensdag 17 april 2024

Nl.